Trendy společného vzdělávání 2016/2017
V letošním školním roce i nadále probíhá předškolní speciální péče v rámci spolupráce s některými mateřskými školami a rovněž prvňáčkům nabízíme ve školním klubu Hrátky s řečí. Výuku nepovinných předmětů speciální péče jsme však letos z ekonomických důvodů zahájili pouze ve čtyřech skupinách v prvních a druhých třídách.
Žákům s legislativně uznanou potřebností však od 1. 9. 2016 vychází vstříc novela školského zákona s novým pojetím podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Žákem se speciálními vzdělávacími potřebami je ten, jehož vzdělávání vyžaduje uplatnění podpůrných opatření. Podpůrná opatření představují konkrétní pomoc v oblasti metod, forem a organizace výuky, možných úprav hodnocení, personální pedagogické podpory, využívání speciálních didaktických pomůcek, vyrovnání podmínek u přijímacího řízení na střední školy apod.
Tato opatření mohou být poskytována těm, kteří mají jen menší a dočasné potíže ve vzdělávání, žákům nadaným i žákům zdravotně postiženým. Lze také nastavit pravidla pro podporu žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami.
Společné vzdělávání má vytvořit podmínky pro vzdělávání některých žáků se speciálními potřebami v běžných školách, ale současně i nadále umožňuje speciální vzdělávání. Neruší se systém speciálních škol, neruší se tedy ani systém vzdělávání žáků s mentálním postižením. Jediná změna je u žáků s lehkým mentálním postižením, u kterých se rozšiřují možnosti jejich vzdělávání. Přitom na druhém stupni ZŠ „praktické“ se po dobu čtyř let nic nemění. Oproti tomu na prvním stupni se žáci mohou vzdělávat v běžné základní škole s využitím podpůrných opatření, nebo v běžné ZŠ ve speciální třídě, nebo ve speciální škole.
Změna školského zákona by měla přinést především zlepšení finančních podmínek pro zajištění vzdělávání potřebných žáků a možnost rodičů zvolit si, kde se bude jejich dítě vzdělávat. K těmto žádostem se vždy vyjadřuje školské poradenské zařízení, které fundovaně zváží, co je v zájmu žáka, a doporučí vhodnou skladbu podpůrných opatření.
Konkrétní postupy při zavádění podpůrných opatření pro žáky naší školy najdete ve Školním vzdělávacím programu Harmonie na stránkách 22 – 27. (Jedná se o žádost, vyšetření, plán pedagogické podpory, individuální plán, posouzení nadání a další.)
S žádostí o pomoc se obracejte na výchovného poradce a koordinátora inkluze naší školy Mgr. Martinu Arltovou, případně třídního učitele.
Patronky speciální péče