Čtenářská, mediální a jazyková gramotnost
Čtenářská gramotnost
Čtenářská gramotnost - porozumění psanému textu, používání psaného textu a přemýšlení
o něm za účelem dosažení cílů jedince, rozvoje jeho vědomostí a potenciálu a za
účelem aktivní účasti ve společnosti. Definice čtenářské gramotnosti se v roce 2009
neustále vyvíjela.
Postupy získávání
Čtenářská gramotnost z hlediska postupů získává pomocí:
- obecného porozumění - čtenář o textu uvažuje jako o celku, má za úkol vystihnout
hlavní myšlenku textu, vysvětlit jeho účel
- získávání informací - čtenář vyhledává v textu požadovanou informaci
- vytvoření interpretace - čtenář zobecňuje své prvotní dojmy a zpracovává
informace logickým způsobem
- posouzení obsahu textu - čtenář porovnává informace nacházející se v textu
s informacemi z jiných zdrojů a umí obhájit vlastní názor
- posouzení formy textu - čtenář hodnotí kvalitu napsaného textu, posuzuje
stavbu textu, žánr či jazyk autora
Mediální gramotnost
Každý příjemce mediálních zpráv by se měl naučit základům mediální gramotnosti.
Schopnost správně vyhodnocovat mediální sdělení je totiž v dnešní době stejně důležitá
jako dovednost pracovat s informačními technologiemi.
Mediální gramotnost je soubor poznatků a dovedností, které člověku umožňují účelně
a poučeně nakládat s mediální produkcí, která je mu nabízena, dovoluje mu média
využívat ku svému prospěchu a dává mu nástroje, aby dokázal odhalit ty oblasti mediální
produkce, které se jím snaží skrytě manipulovat.
Jedná se tedy o schopnost racionálně vyhledávat, analyzovat, objektivně a s odstupem
hodnotit a i pomocí komunikační techniky dál předávat sdělení a informace z médií
(novin, rozhlasu, televize, internetu).
Chceme naše žáky naučit:
- získat a uplatnit základní poznatky o fungování a roli médií ve společnosti
- poučeně a aktivně se zapojit do mediální komunikace, nepřejímat mediální zprávy
jako hotová fakta, porovnávat obsah zprávy se svými zkušenostmi a dalšími vědomostmi
o tématu a zároveň posuzovat důvěryhodnost zdrojů
- orientovat se v nabídce mediálních produktů, aktivně vyhodnocovat informace, které
média přinášejí
- získat kritický odstup od médií, být si vědom toho, že média nezobrazují realitu
tak, jaká ve skutečnosti je, být schopen rozpoznat manipulativní triky
- využívat potenciál médií jako zdroje informací, vzdělávání i naplnění volného času
Mediální gramotnost je jednou ze součástí gramotnosti čtenářské.
Jazyková gramotnost
Jazyková gramotnost je jednou z vyšších forem základní gramotnosti a jde o pojem pro schopnost číst a psát v cizím jazyce. Jazyková gramotnost je tedy schopnost se dorozumět v jiném jazyce, než je mateřský jazyk jedince. Někdy se pojem jazyková gramotnost používá pro schopnost hovořit světovým jazykem (tedy dorozumět se v zahraničí, ve více státech).
Čtenářská, mediální a jazyková gramotnost - školní akce
Datum akce | Název akce | Autor Fotogalerie Gramotnost |
01.02.2023 | The Bear Theatre - divadelní představení v angličtině | Bc. Andrea Pražáková ČTEN+MED+JAZ, SOC |
30.01.2023 | Konverzační soutěž - anglický jazyk | Bc. Andrea Pražáková ČTEN+MED+JAZ, SOC |
18.01.2023 | Okresní kolo dějepisné olympiády | Mgr. Kateřina Chybová ČTEN+MED+JAZ |
10.01.2023 | Recyklace hrou | Mgr. Zdenka Vančurová ČTEN+MED+JAZ, PŘ, BEZP |
22.12.2022 | Návštěva kina - 2. stupeň - Adam Ondra: Posunout hranice | Mgr. Iva Kronusová ČTEN+MED+JAZ, SOC |
21.12.2022 | Spaní ve škole 8.B | Bc. Andrea Pražáková FIN, ČTEN+MED+JAZ, BEZP, SOC |
21.12.2022 | 9. C Spaní ve škole | Mgr. Kateřina Chybová FIN, ČTEN+MED+JAZ, BEZP, SOC |
19.12.2022 - 19.12.2022 | Zpívání našich žáků na kolínském náměstí na vánočních trzích. | Mgr. Lenka Dvorníková ČTEN+MED+JAZ, SOC |
16.12.2022 | Princ Mamánek | Mgr. Hana Schifflerová ICT, ČTEN+MED+JAZ, MAT, PŘ, DOP, BEZP, SOC |
16.12.2022 - 16.12.2022 | Vánoční koncert žáků 2. stupně RVHV | Mgr. Lenka Dvorníková ČTEN+MED+JAZ, SOC |
14.12.2022 - 14.12.2022 | Koncert žáků 2. stupně RVHV v ZUŠ | Mgr. Lenka Dvorníková ČTEN+MED+JAZ, SOC |
14.12.2022 | Vyhlášení vítězů literární soutěže Macharovo pero | Mgr. Iva Kronusová ČTEN+MED+JAZ, SOC |
13.12.2022 - 13.12.2022 | Vánoční koncert 3. a 5. třídy RVHV | Mgr. Lenka Dvorníková ČTEN+MED+JAZ, SOC |
12.12.2022 - 12.12.2022 | Vánoční koncert 2. a 4. třídy RVHV | Mgr. Lenka Dvorníková ČTEN+MED+JAZ, SOC |
12.12.2022 | Klub mladého diváka - Africká královna - Divadlo Palace | Mgr. Iva Kronusová FIN, ČTEN+MED+JAZ, DOP, BEZP, SOC |
09.12.2022 - 09.12.2022 | Pohádkové Vánoce s MhFK | Mgr. Lenka Dvorníková ČTEN+MED+JAZ, SOC |
08.12.2022 | Adventní zájezd | Mgr. Zdenka Vančurová FIN, ČTEN+MED+JAZ, PŘ, SOC |
08.12.2022 - 08.12.2022 | Exkurze Praha 8.B - Národní muzeum | Bc. Andrea Pražáková ICT, FIN, ČTEN+MED+JAZ, PŘ, DOP, BEZP, SOC |
06.12.2022 | Den otevřených dveří | Mgr. Iva Kronusová ICT, ČTEN+MED+JAZ, SOC |
05.12.2022 | Mikuláš | Mgr. Zdenka Vančurová ČTEN+MED+JAZ, PŘ, BEZP, SOC |
02.12.2022 | Autorské čtení | Mgr. Erika Kedrštová ČTEN+MED+JAZ, BEZP, SOC |
26.11.2022 | Výt. soutěž: Kolín pohádkový (vyhlášení výsledků, vernisáž) | Mgr. Petra Štěpánová ČTEN+MED+JAZ |
24.11.2022 | Dějepisná exkurze – 6.A | Mgr. Petra Štěpánová ČTEN+MED+JAZ |
15.11.2022 | Dějepisná exkurze – 6.B | Mgr. Petra Štěpánová ČTEN+MED+JAZ |
09.11.2022 | Testování SCIO - 9. B - OSP | Mgr. Iva Kronusová ICT, ČTEN+MED+JAZ |
08.11.2022 | Testování SCIO - 9. C - OSP | Mgr. Iva Kronusová ICT, ČTEN+MED+JAZ |
07.11.2022 | Testování SCIO - 9. A - AJ | Mgr. Iva Kronusová ICT, ČTEN+MED+JAZ |
04.11.2022 | Testování SCIO - 9. C - M | Mgr. Iva Kronusová ICT, ČTEN+MED+JAZ |
03.11.2022 | Testování SCIO - 9. C - ČJ | Mgr. Iva Kronusová ICT, ČTEN+MED+JAZ |
02.11.2022 | Testování SCIO - 9. A - OSP, 9. B - M | Mgr. Iva Kronusová ICT, ČTEN+MED+JAZ |
01.11.2022 | Testování SCIO - 9. A - ČJ, 9. B - ČJ, 9. C - AJ | Mgr. Iva Kronusová ICT, ČTEN+MED+JAZ |
31.10.2022 | Testování SCIO - 9. A - M, 9. B - AJ | Mgr. Iva Kronusová ICT, ČTEN+MED+JAZ |
31.10.2022 | Fotografická soutěž (uzávěrka) | Mgr. Petra Štěpánová ICT, ČTEN+MED+JAZ, PŘ |
31.10.2022 | Výtvarná soutěž: Kolín pohádkový (uzávěrka) | Mgr. Petra Štěpánová ČTEN+MED+JAZ |
25.10.2022 | Macharovo pero - uzávěrka školního kola literární soutěže | Mgr. Iva Kronusová ICT, ČTEN+MED+JAZ, SOC |
24.10.2022 - 03.11.2022 | Celorepublikové finále - Dětský čin roku - hlasování | Mgr. Iva Kronusová ICT, ČTEN+MED+JAZ, SOC |
19.10.2022 | Testování SCIO - 6. B - ČJ | Mgr. Iva Kronusová ICT, ČTEN+MED+JAZ |
14.10.2022 | Testování SCIO - 6. A - M | Mgr. Iva Kronusová ICT, ČTEN+MED+JAZ |
13.10.2022 | Testování SCIO - 6. A - ČJ, 6. B - OSP | Mgr. Iva Kronusová ICT, ČTEN+MED+JAZ |
12.10.2022 | Exkurze 6.A a 7.B - Kutná Hora - Knihtiskárna, chrám svaté Barbory, středověký důl Osel | Mgr. Iva Kronusová ČTEN+MED+JAZ, DOP, BEZP, SOC |
11.10.2022 | Testování SCIO - 6. B - M | Mgr. Iva Kronusová ICT, ČTEN+MED+JAZ |
11.10.2022 | 9. A Dějepisná exkurze Institut Paměti národa Pardubice | Mgr. Kateřina Chybová ICT, FIN, ČTEN+MED+JAZ, DOP, BEZP, SOC |
10.10.2022 | Testování SCIO - 6. A - AJ, OSP | Mgr. Iva Kronusová ICT, ČTEN+MED+JAZ |
06.10.2022 | 9. B Dějepisná exkurze Institut Paměti národa Pardubice | Mgr. Kateřina Chybová ICT, FIN, ČTEN+MED+JAZ, DOP, BEZP, SOC |
03.10.2022 | Exkurze do ZOO Jihlava | Mgr. Hana Schifflerová ICT, FIN, ČTEN+MED+JAZ, MAT, PŘ, DOP, BEZP, SOC |
03.10.2022 - 03.10.2022 | Zpívání v knihovně | Mgr. Alena Kratochvílová ČTEN+MED+JAZ, SOC |
30.09.2022 | Dětský čin roku - uzávěrka školního kola | Mgr. Iva Kronusová ICT, ČTEN+MED+JAZ, SOC |
29.09.2022 | 9. C Dějepisná exkurze Institut Paměti národa v Pardubicích | Mgr. Kateřina Chybová ICT, FIN, ČTEN+MED+JAZ, DOP, BEZP, SOC |
27.09.2022 | Evropský den jazyků | Bc. Andrea Pražáková ICT, ČTEN+MED+JAZ, SOC |
26.09.2022 | Český Honza | Mgr. Hana Schifflerová ČTEN+MED+JAZ, PŘ, BEZP, SOC |
15.09.2022 | Kdo byl svatý Václav? | Mgr. Erika Kedrštová ČTEN+MED+JAZ, SOC |
12.09.2022 | Pietní akt u Obchodní akademie | Mgr. Kateřina Chybová ČTEN+MED+JAZ, DOP, BEZP |
02.09.2022 | Gasparáda | Mgr. Hana Schifflerová ČTEN+MED+JAZ, PŘ, BEZP, SOC |
Matematická gramotnost
Matematická gramotnost je schopnost jedince poznat a pochopit roli, kterou hraje matematika ve světě, dělat dobře podložené úsudky a proniknout do matematiky tak, aby splňovala jeho životní potřeby.
Úroveň matematické gramotnosti se projeví, když matematické znalosti a dovednosti jsou používány k řešení problémů těch každodenních a jednoduchých až po neobvyklé a složité.
Rozlišujeme tři složky matematické gramotnosti:
- SITUACE A KONTEXTY - problémy, které mají žáci řešit a aplikovat tak získané vědomosti a dovednosti.
-
KOMPETENCE, které se uplatňují při řešení problémů:
- Matematické uvažování - schopnost dát otázku, znát odpověď
- Matematická argumentace - schopnost rozlišovat předpoklady a závěry
- Matematická komunikace - schopnost rozumět písemným i ústním matematickým sdělením a vyjadřovat se jednoznačně a srozumitelně
- Modelování - zahrnuje schopnost porozumět matematickým modelům reálných situací
- Vymezování problémů a jejich řešení - schopnost rozpoznat a formulovat matematické problémy a řešit je
- Užívání matematického jazyka - schopnost pracovat s výrazy obsahujícími symboly a používání proměnné a provádění výpočtů
- Užívání pomůcek a nástrojů - znalost pomůcek a nástrojů, které mohou pomoci při matematické činnosti
-
MATEMATICKÝ OBSAH tvořený strukturami a pojmy nutnými k formulaci
matematické podstaty problémů:
- Kvantita - význam čísel, velikost čísel, počítání zpaměti a odhady
- Prostor a tvar - orientace v prostoru, rovinné a prostorivé útvary, konstrukce a zobrazování útvarů
- Změna a vztahy - závislost, proměnná, typy funkcí, rovnice, nerovnice, dělitelnost, grafy, tabulky, vyjádření vztahů
- Neurčitost - sběr dat, prezentace, znázorňování dat, pravděpodobnost a vyvozování závěrů
Matematické vzdělávání má žákům poskytovat vědomosti a dovednosti potřebné v praktickém životě. Je založeno na aktivních činnostech, které přímo souvisejí s využitím matematiky v reálných situacích.
Rozvoj matematické gramotnosti není záležitostí jednoho vzdělávacího oboru. Složky matematické gramotnosti se musí rozvíjet komplexně napříč vzdělávacími obory. Po získání zkušeností z různých druhů testování musíme zapracovat na matematické komunikaci (schopnosti rozumět písemným i ústním matematickým sdělením a vyjadřování se jednoznačně a srozumitelně k matematickým otázkám a problémům a to ústně i písemně).
Vyjadřování a odborná argumentace jsou pro rozvoj matematické gramotnosti velice důležité. Jedná se o analýzy dat, diskuze řešení úloh, vyvozování závěrů.
12 KLÍČOVÝCH PRINCIPŮ HEJNÉHO METODY
1. BUDOVÁNÍ SCHÉMAT
Dítě ví i to, co jsme je neučili.
Víte, kolik je ve vašem bytě oken? Zpaměti asi ne… ale když zapřemýšlíte, po chvíli odpovíte. Protože máte schéma vašeho bytu v hlavě. Děti je mají také. Hejného metoda je posiluje, napojuje na sebe a vyvozuje z nich konkrétní úsudky. i proto si také děti brzy uvědomí, že polovina je také číslo 0,5.
2. PRÁCE V PROSTŘEDÍCH
Učíme se opakovat návštěvou.
Když děti znají prostředí, ve kterém se dobře cítí, nerozptylují je neznámé věci. Plně se soustředí jen na daný úkol. Každé ze zhruba 25 použitých prostředí funguje trochu jinak. Systém prostředí je motivačně nastaven tak, aby zachytil všechny styly učení a fungování lidské mysli.
3. PROLÍNÁNÍ TÉMAT
Matematické zákonitosti neizolujeme.
Informace nepředáváme dítěti samostatně, ale vždy jsou uloženy ve známém schématu, které si dítě kdykoli vybaví. Neodtrháváme od sebe matematické jevy a pojmy, ale zapojujeme při nich různé strategie řešení. Dítě si pak samo vybere.
4. ROZVOJ OSOBNOSTI
Podporujeme samostatné uvažování dětí.
Děti by se neměly v životě nechat manipulovat. Proto učitel ve výuce nepředává hotové poznatky, ale učí děti především argumentovat, diskutovat a vyhodnocovat. Děti pak respektují druhého, umí se rozhodnout a statečně nesou i důsledky svého konání. Vedle matematiky tak objevují i základy sociálního chování a mravně rostou.
5. SKUTEČNÁ MOTIVACE
Když „nevím a nechci vědět“
Všechny úlohy jsou v Hejného metodě postaveny tak, aby jejich řešení děti automaticky bavilo. Správná motivace je ta, která je vnitřní, ne zvenčí. Děti přichází na řešení díky své snaze. Děti zažívají radost z úspěchu.
6. REÁLNÉ ZKUŠENOSTI
Stavíme na vlastních zážitcích dítěte
Využíváme vlastní zkušenost dítěte, kterou si vybudovalo do prvního dne života. Stavíme na přirozené konkrétní zkušenosti, ze které pak dítě dokáže udělat obecný úsudek. Např. děti šijí šaty pro krychli a tím rychle zjistí kolik má stěn a jaké mají tvary a tak dokáže vypočítat povrch.
7. RADOST Z MATEMATIKY
Výrazně pomáhá při další výuce.
Ta nejúčinnější motivace přichází z dětského pocitu úspěchu, z jeho upřímné radosti, jak dobře vyřešilo přiměřeně náročný úkol. Je to radost z vlastních pokroků i uznání spolužáků i učitele.
8. VLASTNÍ POZNATEK
Má větší váhu než převzatý.
Pokud dítě získá novou vědomost samostatným zkoumáním, zachová si ji určitě déle, než pokud ji dostane již hotovou a zpracovanou.
9. ROLE UČITELE
Průvodce a moderátor diskusí
Pud chceme, aby si žák došel k poznatku bádáním, musíme ho nechat a pouze vést a později řídit diskusi o řešeném nebo vyřešeném. Nepřednášet.
10. PRÁCE S CHYBOU
Předcházet zbytečnému strachu.
Chyb lze využít jako prostředek k učení. Je dobré děti učit, aby si chyby našly samy a vysvětlovaly, proč chybu udělaly. Podporujeme tím vzájemnou důvěru mezi dítětem a učitelem.
11. PŘIMĚŘENÉ VÝZVY
Použití úloh všech obtížností.
Je dobré rozdělit úkoly podle obtížnosti a těm nejlepším předkládat stále nové výzvy. Naopak ty slabší motivovat úkoly, které zvládnou, aby neměli hrůzu z hodin matematiky.
12. PODPORA SPOLUPRÁCE
Poznatky se rodí z diskuse.
Děti nečekají, až se výsledek objeví na tabuli. Pracují samostatně i ve skupinách a dokáží vysvětlit, jak k výsledku došly, umí to vysvětlit i druhým. Tím žáci o výsledku přemýšlí.
Nově formulovaná definice matematické gramotnosti
Matematická gramotnost spočívá v:
- potřebě žáka opakovaně zažívat radost z úspěšně vyřešené úlohy, pochopení nového pojmu, vztahu, argumentu nebo situace a v důvěře ve vlastní schopnosti
- porozumění různých typů matematického textu (symbolický, slovní, obrázek, graf, tabulka) a aktivním používání či dotváření různých matematických jazyků
- schopnosti získávat a třídit zkušenosti pomocí vlastní manipulativní, experimentální a badatelské činnosti
- zobecňování získaných zkušeností a objevování zákonitostí
- tvoření modelů a protipříkladů a dovednosti vhodně argumentovat
- schopnosti účinně pracovat s chybou jako podnětem k hlubšímu pochopení zkoumané problematiky
- schopnosti individuálně i v diskusi (především se spolužáky) analyzovat procesy, pojmy, vztahy a situace v oblasti matematiky
Ukázkové příklady
Matematická gramotnost - školní akce
Datum akce | Název akce | Autor Fotogalerie Gramotnost |
31.01.2023 | Soutěž - Finanční gramotnost - okresní kolo | Ing. Barbora Tafelová ICT, FIN, MAT |
16.12.2022 | Princ Mamánek | Mgr. Hana Schifflerová ICT, ČTEN+MED+JAZ, MAT, PŘ, DOP, BEZP, SOC |
12.12.2022 - 16.12.2022 | Soutěž - Finanční gramotnost | Ing. Barbora Tafelová ICT, FIN, MAT |
22.11.2022 | Pythagoriáda - postup do okresního kola | Ing. Barbora Tafelová FIN, MAT |
17.10.2022 - 21.10.2022 | Pythagoriáda 6.-9.ročník | Ing. Barbora Tafelová FIN, MAT |
14.10.2022 - 21.11.2022 | Matematická soutěž: Jáma lvová - 6.-7. ročník | Ing. Barbora Tafelová ICT, FIN, MAT, PŘ |
14.10.2022 - 21.11.2022 | Matematická soutěž: Jáma lvová - 8.-9. ročník | Ing. Barbora Tafelová ICT, FIN, MAT, PŘ |
12.10.2022 | Přírodovědný klokan | Ing. Barbora Tafelová ICT, FIN, MAT, PŘ |
03.10.2022 | Exkurze do ZOO Jihlava | Mgr. Hana Schifflerová ICT, FIN, ČTEN+MED+JAZ, MAT, PŘ, DOP, BEZP, SOC |