Čtenářská, mediální a jazyková gramotnost
Čtenářská gramotnost
Čtenářská gramotnost - porozumění psanému textu, používání psaného textu a přemýšlení
o něm za účelem dosažení cílů jedince, rozvoje jeho vědomostí a potenciálu a za
účelem aktivní účasti ve společnosti. Definice čtenářské gramotnosti se v roce 2009
neustále vyvíjela.
Postupy získávání
Čtenářská gramotnost z hlediska postupů získává pomocí:
- obecného porozumění - čtenář o textu uvažuje jako o celku, má za úkol vystihnout
hlavní myšlenku textu, vysvětlit jeho účel
- získávání informací - čtenář vyhledává v textu požadovanou informaci
- vytvoření interpretace - čtenář zobecňuje své prvotní dojmy a zpracovává
informace logickým způsobem
- posouzení obsahu textu - čtenář porovnává informace nacházející se v textu
s informacemi z jiných zdrojů a umí obhájit vlastní názor
- posouzení formy textu - čtenář hodnotí kvalitu napsaného textu, posuzuje
stavbu textu, žánr či jazyk autora
Mediální gramotnost
Každý příjemce mediálních zpráv by se měl naučit základům mediální gramotnosti.
Schopnost správně vyhodnocovat mediální sdělení je totiž v dnešní době stejně důležitá
jako dovednost pracovat s informačními technologiemi.
Mediální gramotnost je soubor poznatků a dovedností, které člověku umožňují účelně
a poučeně nakládat s mediální produkcí, která je mu nabízena, dovoluje mu média
využívat ku svému prospěchu a dává mu nástroje, aby dokázal odhalit ty oblasti mediální
produkce, které se jím snaží skrytě manipulovat.
Jedná se tedy o schopnost racionálně vyhledávat, analyzovat, objektivně a s odstupem
hodnotit a i pomocí komunikační techniky dál předávat sdělení a informace z médií
(novin, rozhlasu, televize, internetu).
Chceme naše žáky naučit:
- získat a uplatnit základní poznatky o fungování a roli médií ve společnosti
- poučeně a aktivně se zapojit do mediální komunikace, nepřejímat mediální zprávy
jako hotová fakta, porovnávat obsah zprávy se svými zkušenostmi a dalšími vědomostmi
o tématu a zároveň posuzovat důvěryhodnost zdrojů
- orientovat se v nabídce mediálních produktů, aktivně vyhodnocovat informace, které
média přinášejí
- získat kritický odstup od médií, být si vědom toho, že média nezobrazují realitu
tak, jaká ve skutečnosti je, být schopen rozpoznat manipulativní triky
- využívat potenciál médií jako zdroje informací, vzdělávání i naplnění volného času
Mediální gramotnost je jednou ze součástí gramotnosti čtenářské.
Jazyková gramotnost
Jazyková gramotnost je jednou z vyšších forem základní gramotnosti a jde o pojem pro schopnost číst a psát v cizím jazyce. Jazyková gramotnost je tedy schopnost se dorozumět v jiném jazyce, než je mateřský jazyk jedince. Někdy se pojem jazyková gramotnost používá pro schopnost hovořit světovým jazykem (tedy dorozumět se v zahraničí, ve více státech).
Čtenářská, mediální a jazyková gramotnost - školní akce
Datum akce | Název akce | Autor Fotogalerie Gramotnost |
22.02.2025 | KMD - Pygmalion - Divadlo na Vinohradech | Mgr. Iva Kronusová ČTEN+MED+JAZ, SOC |
28.01.2025 | Okresní kolo Olympiády v českém jazyce | Mgr. Iva Kronusová ČTEN+MED+JAZ, SOC |
13.12.2024 - 13.12.2024 | Vánoční koncert hudebníků s MhFK | Mgr. Alena Kratochvílová ČTEN+MED+JAZ, SOC |
13.12.2024 | Nové číslo školního časopisu | Bc. Marian Pikuliak ČTEN+MED+JAZ |
12.12.2024 - 12.12.2024 | Zkouška hudebníků s MhFK | Mgr. Alena Kratochvílová ČTEN+MED+JAZ, SOC |
10.12.2024 | Exkurze do Polabského národopisného muzea Přerov nad Labem | Mgr. Barbora Poláková ČTEN+MED+JAZ, PŘ, SOC |
04.12.2024 - 04.12.2024 | Školní kolo Olympiády v českém jazyce | Mgr. Iva Kronusová ČTEN+MED+JAZ, SOC |
04.12.2024 - 20.12.2024 | SCIO výzkum - dětská zvídavost | Mgr. Iva Kronusová ICT, FIN, ČTEN+MED+JAZ, MAT, PŘ, BEZP, SOC |
04.12.2024 | Advent na Labi | Mgr. Zdenka Vančurová ČTEN+MED+JAZ, BEZP, SOC |
04.12.2024 - 04.12.2024 | Vyhlášení vítězů literární soutěže Macharovo pero | Mgr. Iva Kronusová ČTEN+MED+JAZ, SOC |
30.11.2024 - 30.11.2024 | Výsledky SCIO testování 9. ročníku | Mgr. Iva Kronusová ICT, ČTEN+MED+JAZ, SOC |
28.11.2024 | Vánoční tvoření 2. stupně | Mgr. Iva Kronusová FIN, ČTEN+MED+JAZ, PŘ, SOC |
28.11.2024 - 28.11.2024 | Zkouška hudebníků s MhFK | Mgr. Alena Kratochvílová ČTEN+MED+JAZ, SOC |
27.11.2024 | Vánoční tvoření 1. stupně | Mgr. Hana Schifflerová ČTEN+MED+JAZ, PŘ, BEZP, SOC |
17.11.2024 - 17.11.2024 | KMD - Bídníci | Mgr. Iva Kronusová FIN, ČTEN+MED+JAZ, DOP, SOC |
07.11.2024 | Adaptační program 6.B, 6.D | Bc. Andrea Pražáková ICT, FIN, ČTEN+MED+JAZ, MAT, PŘ, DOP, BEZP, SOC |
05.11.2024 - 08.11.2024 | Testování SCIO - 9. ročníky | Mgr. Iva Kronusová ICT, ČTEN+MED+JAZ, MAT, SOC |
31.10.2024 - 31.10.2024 | Ukončení školního kola literární soutěže Macharovo pero | Mgr. Iva Kronusová ICT, ČTEN+MED+JAZ, SOC |
31.10.2024 - 31.10.2024 | Výsledky SCIO testování 6. ročníku | Mgr. Iva Kronusová ICT, ČTEN+MED+JAZ, MAT, SOC |
31.10.2024 - 31.10.2024 | Macharovo pero - 19. ročník literární soutěže - uzávěrka prací | Mgr. Iva Kronusová ICT, ČTEN+MED+JAZ, SOC |
26.10.2024 - 10.11.2024 | Dětský čin roku - hlasování v celorepublikovém kole | Mgr. Iva Kronusová ICT, ČTEN+MED+JAZ, SOC |
22.10.2024 | Dýňování a podzimní tvoření s rodiči 1. A | Mgr. Hana Schifflerová ČTEN+MED+JAZ, PŘ, BEZP, SOC |
08.10.2024 - 11.10.2024 | Testování SCIO - 6. ročníky | Mgr. Iva Kronusová ICT, ČTEN+MED+JAZ, MAT, SOC |
07.10.2024 - 07.10.2024 | Burza škol - 8.A | Mgr. Iva Kronusová ČTEN+MED+JAZ, DOP, SOC |
30.09.2024 - 30.09.2024 | Dětský čin roku - uzávěrka zasílání soutěžních příspěvků | Mgr. Iva Kronusová ICT, ČTEN+MED+JAZ, SOC |
27.09.2024 | Evropský den jazyků | Bc. Andrea Pražáková ICT, ČTEN+MED+JAZ, SOC |
10.09.2024 - 10.09.2024 | EDU.Lab - vzdělávací projekt - 8. A, 8. B | Mgr. Iva Kronusová ICT, ČTEN+MED+JAZ, MAT, BEZP, SOC |
Dopravní gramotnost
Dopravní výchova patří mezi klíčové aktivity v oblasti bezpečnosti silničního provozu. Od září 2013 vstupuje prostřednictvím školních vzdělávacích programů do výuky na všech základních školách ČR, a to na prvním i druhém stupni.
Dopravní výchova je zaměřena na předávání jak teoretických znalostí, tak i praktických dovedností dětí. Kvalitně pojatá dopravní výchova hraje významnou roli při budování hodnotového žebříčku dětí a mládeže a významně ovlivňuje jejich postoje, jako budoucích účastníků silničního provozu.
Dopravní výchova na naší škole je zařazována v souladu se školním vzdělávacím programem do vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět a Člověk a jeho zdraví, dále do různých předmětů, jako např. prvouka, výchova ke zdraví, rodinná výchova apod.
Naše žáky chceme naučit:
- Bezpečnému chování v silničním provozu v roli chodce a cyklisty
- Předcházení rizikovým situacím v dopravě a dopravních prostředcích
- Přivolání pomoci v případě ohrožení fyzického a duševního zdraví
- Obezřetné chování při setkání s neznámými jedinci
- Bezpečné způsoby pohybu a chování v silničním provozu při cestě do školy a ze školy
- Vhodná a nevhodná místa pro hru
- Znalost dopravních značek
- Znalost základních ochranných prvků v silniční dopravě v roli chodce a cyklisty a cíleně je používat
- Znalost integrovaného záchranného systému
Dopravní gramotnost - školní akce
Datum akce | Název akce | Autor Fotogalerie Gramotnost |
06.12.2024 - 06.12.2024 | Vánoční zpívání na náměstí | Mgr. Alena Kratochvílová DOP, BEZP, SOC |
29.11.2024 | Úřad práce | Mgr. Martina Arltová ICT, DOP, BEZP, SOC |
29.11.2024 | Úřad práce | Mgr. Martina Arltová ICT, DOP, BEZP, SOC |
17.11.2024 - 17.11.2024 | KMD - Bídníci | Mgr. Iva Kronusová FIN, ČTEN+MED+JAZ, DOP, SOC |
07.11.2024 | Adaptační program 6.B, 6.D | Bc. Andrea Pražáková ICT, FIN, ČTEN+MED+JAZ, MAT, PŘ, DOP, BEZP, SOC |
10.10.2024 | Návštěva Úřadu práce | Mgr. Martina Arltová ICT, DOP, BEZP, SOC |
07.10.2024 - 07.10.2024 | Burza škol - 8.A | Mgr. Iva Kronusová ČTEN+MED+JAZ, DOP, SOC |
02.10.2024 | Veletrh řemesel | Mgr. Martina Arltová DOP, SOC |
Matematická gramotnost
Matematická gramotnost je schopnost jedince poznat a pochopit roli, kterou hraje matematika ve světě, dělat dobře podložené úsudky a proniknout do matematiky tak, aby splňovala jeho životní potřeby.
Úroveň matematické gramotnosti se projeví, když matematické znalosti a dovednosti jsou používány k řešení problémů těch každodenních a jednoduchých až po neobvyklé a složité.
Rozlišujeme tři složky matematické gramotnosti:
- SITUACE A KONTEXTY - problémy, které mají žáci řešit a aplikovat tak získané vědomosti a dovednosti.
-
KOMPETENCE, které se uplatňují při řešení problémů:
- Matematické uvažování - schopnost dát otázku, znát odpověď
- Matematická argumentace - schopnost rozlišovat předpoklady a závěry
- Matematická komunikace - schopnost rozumět písemným i ústním matematickým sdělením a vyjadřovat se jednoznačně a srozumitelně
- Modelování - zahrnuje schopnost porozumět matematickým modelům reálných situací
- Vymezování problémů a jejich řešení - schopnost rozpoznat a formulovat matematické problémy a řešit je
- Užívání matematického jazyka - schopnost pracovat s výrazy obsahujícími symboly a používání proměnné a provádění výpočtů
- Užívání pomůcek a nástrojů - znalost pomůcek a nástrojů, které mohou pomoci při matematické činnosti
-
MATEMATICKÝ OBSAH tvořený strukturami a pojmy nutnými k formulaci
matematické podstaty problémů:
- Kvantita - význam čísel, velikost čísel, počítání zpaměti a odhady
- Prostor a tvar - orientace v prostoru, rovinné a prostorivé útvary, konstrukce a zobrazování útvarů
- Změna a vztahy - závislost, proměnná, typy funkcí, rovnice, nerovnice, dělitelnost, grafy, tabulky, vyjádření vztahů
- Neurčitost - sběr dat, prezentace, znázorňování dat, pravděpodobnost a vyvozování závěrů
Matematické vzdělávání má žákům poskytovat vědomosti a dovednosti potřebné v praktickém životě. Je založeno na aktivních činnostech, které přímo souvisejí s využitím matematiky v reálných situacích.
Rozvoj matematické gramotnosti není záležitostí jednoho vzdělávacího oboru. Složky matematické gramotnosti se musí rozvíjet komplexně napříč vzdělávacími obory. Po získání zkušeností z různých druhů testování musíme zapracovat na matematické komunikaci (schopnosti rozumět písemným i ústním matematickým sdělením a vyjadřování se jednoznačně a srozumitelně k matematickým otázkám a problémům a to ústně i písemně).
Vyjadřování a odborná argumentace jsou pro rozvoj matematické gramotnosti velice důležité. Jedná se o analýzy dat, diskuze řešení úloh, vyvozování závěrů.
12 KLÍČOVÝCH PRINCIPŮ HEJNÉHO METODY
1. BUDOVÁNÍ SCHÉMAT
Dítě ví i to, co jsme je neučili.
Víte, kolik je ve vašem bytě oken? Zpaměti asi ne… ale když zapřemýšlíte, po chvíli odpovíte. Protože máte schéma vašeho bytu v hlavě. Děti je mají také. Hejného metoda je posiluje, napojuje na sebe a vyvozuje z nich konkrétní úsudky. i proto si také děti brzy uvědomí, že polovina je také číslo 0,5.
2. PRÁCE V PROSTŘEDÍCH
Učíme se opakovat návštěvou.
Když děti znají prostředí, ve kterém se dobře cítí, nerozptylují je neznámé věci. Plně se soustředí jen na daný úkol. Každé ze zhruba 25 použitých prostředí funguje trochu jinak. Systém prostředí je motivačně nastaven tak, aby zachytil všechny styly učení a fungování lidské mysli.
3. PROLÍNÁNÍ TÉMAT
Matematické zákonitosti neizolujeme.
Informace nepředáváme dítěti samostatně, ale vždy jsou uloženy ve známém schématu, které si dítě kdykoli vybaví. Neodtrháváme od sebe matematické jevy a pojmy, ale zapojujeme při nich různé strategie řešení. Dítě si pak samo vybere.
4. ROZVOJ OSOBNOSTI
Podporujeme samostatné uvažování dětí.
Děti by se neměly v životě nechat manipulovat. Proto učitel ve výuce nepředává hotové poznatky, ale učí děti především argumentovat, diskutovat a vyhodnocovat. Děti pak respektují druhého, umí se rozhodnout a statečně nesou i důsledky svého konání. Vedle matematiky tak objevují i základy sociálního chování a mravně rostou.
5. SKUTEČNÁ MOTIVACE
Když „nevím a nechci vědět“
Všechny úlohy jsou v Hejného metodě postaveny tak, aby jejich řešení děti automaticky bavilo. Správná motivace je ta, která je vnitřní, ne zvenčí. Děti přichází na řešení díky své snaze. Děti zažívají radost z úspěchu.
6. REÁLNÉ ZKUŠENOSTI
Stavíme na vlastních zážitcích dítěte
Využíváme vlastní zkušenost dítěte, kterou si vybudovalo do prvního dne života. Stavíme na přirozené konkrétní zkušenosti, ze které pak dítě dokáže udělat obecný úsudek. Např. děti šijí šaty pro krychli a tím rychle zjistí kolik má stěn a jaké mají tvary a tak dokáže vypočítat povrch.
7. RADOST Z MATEMATIKY
Výrazně pomáhá při další výuce.
Ta nejúčinnější motivace přichází z dětského pocitu úspěchu, z jeho upřímné radosti, jak dobře vyřešilo přiměřeně náročný úkol. Je to radost z vlastních pokroků i uznání spolužáků i učitele.
8. VLASTNÍ POZNATEK
Má větší váhu než převzatý.
Pokud dítě získá novou vědomost samostatným zkoumáním, zachová si ji určitě déle, než pokud ji dostane již hotovou a zpracovanou.
9. ROLE UČITELE
Průvodce a moderátor diskusí
Pud chceme, aby si žák došel k poznatku bádáním, musíme ho nechat a pouze vést a později řídit diskusi o řešeném nebo vyřešeném. Nepřednášet.
10. PRÁCE S CHYBOU
Předcházet zbytečnému strachu.
Chyb lze využít jako prostředek k učení. Je dobré děti učit, aby si chyby našly samy a vysvětlovaly, proč chybu udělaly. Podporujeme tím vzájemnou důvěru mezi dítětem a učitelem.
11. PŘIMĚŘENÉ VÝZVY
Použití úloh všech obtížností.
Je dobré rozdělit úkoly podle obtížnosti a těm nejlepším předkládat stále nové výzvy. Naopak ty slabší motivovat úkoly, které zvládnou, aby neměli hrůzu z hodin matematiky.
12. PODPORA SPOLUPRÁCE
Poznatky se rodí z diskuse.
Děti nečekají, až se výsledek objeví na tabuli. Pracují samostatně i ve skupinách a dokáží vysvětlit, jak k výsledku došly, umí to vysvětlit i druhým. Tím žáci o výsledku přemýšlí.
Nově formulovaná definice matematické gramotnosti
Matematická gramotnost spočívá v:
- potřebě žáka opakovaně zažívat radost z úspěšně vyřešené úlohy, pochopení nového pojmu, vztahu, argumentu nebo situace a v důvěře ve vlastní schopnosti
- porozumění různých typů matematického textu (symbolický, slovní, obrázek, graf, tabulka) a aktivním používání či dotváření různých matematických jazyků
- schopnosti získávat a třídit zkušenosti pomocí vlastní manipulativní, experimentální a badatelské činnosti
- zobecňování získaných zkušeností a objevování zákonitostí
- tvoření modelů a protipříkladů a dovednosti vhodně argumentovat
- schopnosti účinně pracovat s chybou jako podnětem k hlubšímu pochopení zkoumané problematiky
- schopnosti individuálně i v diskusi (především se spolužáky) analyzovat procesy, pojmy, vztahy a situace v oblasti matematiky
Ukázkové příklady
Matematická gramotnost - školní akce
Datum akce | Název akce | Autor Fotogalerie Gramotnost |
02.04.2025 | Matematická olympiáda pro kategorii Z6, Z7, Z8 - okresní kolo | Ing. Barbora Tafelová FIN, MAT |
10.02.2025 - 07.03.2025 | Pangea - matematická soutěž pro 4.-9.ročniky | Ing. Barbora Tafelová FIN, MAT |
29.01.2025 | Matematická olympiáda Z5, Z9 - okresní kolo | Ing. Barbora Tafelová FIN, MAT |
10.12.2024 | Chemická soutěž Mladý chemik 2. kolo | Mgr. Lenka Vamberská MAT, PŘ |
04.12.2024 - 20.12.2024 | SCIO výzkum - dětská zvídavost | Mgr. Iva Kronusová ICT, FIN, ČTEN+MED+JAZ, MAT, PŘ, BEZP, SOC |
07.11.2024 | Adaptační program 6.B, 6.D | Bc. Andrea Pražáková ICT, FIN, ČTEN+MED+JAZ, MAT, PŘ, DOP, BEZP, SOC |
05.11.2024 - 08.11.2024 | Testování SCIO - 9. ročníky | Mgr. Iva Kronusová ICT, ČTEN+MED+JAZ, MAT, SOC |
31.10.2024 - 31.10.2024 | Výsledky SCIO testování 6. ročníku | Mgr. Iva Kronusová ICT, ČTEN+MED+JAZ, MAT, SOC |
21.10.2024 - 25.10.2024 | Pythagoriáda 6.-9.ročník | Ing. Barbora Tafelová FIN, MAT |
16.10.2024 | Přírodovědný klokan - 8. a 9.ročník | Mgr. Lenka Vamberská MAT, PŘ |
09.10.2024 | Chemická soutěž Mladý chemik | Mgr. Lenka Vamberská MAT, PŘ |
08.10.2024 - 11.10.2024 | Testování SCIO - 6. ročníky | Mgr. Iva Kronusová ICT, ČTEN+MED+JAZ, MAT, SOC |
10.09.2024 - 10.09.2024 | EDU.Lab - vzdělávací projekt - 8. A, 8. B | Mgr. Iva Kronusová ICT, ČTEN+MED+JAZ, MAT, BEZP, SOC |